Додаток 1
До рішення Южненської міської ради
Від 13 серпня 2009 року
№ 1164-У
ПОЛОЖЕННЯ
Про міський методичний кабінет відділу освіти
Управляння освіти, культури, спорту та молодіжної політики
Южненської міської ради
І. Загальні положення
1.1. Міський методичний кабінет є науково-методичною установою, яка відповідно до чинного законодавства здійснює науково-методичне забезпечення системи загальної середньої та дошкільної освіти міста, підвищення кваліфікації педагогічних працівників, що проводиться не рідше одного разу на п’ять років, у період між курсами підвищення кваліфікації відповідно до статті 57 Закону України «Про освіту» (між курсовий період).
1.2. Міський методичний кабінет, який має сучасну навчально-матеріальну і технологічну базу, оснащену мультимедійними засобами, локальну мережу, доступ до мережі Інтернет, а також належне кадрове забезпечення, у тому числі працівниками з науковими ступенями і вченими званнями, може бути науково-методичним центром за погодженням з відповідним інститутом післядипломної педагогічної освіти.
1.3. Засновником методичного кабінету (далі - методкабінет) є Южненська міська рада.
1.4. У своїй діяльності методкабінет керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», «Про інноваційну діяльність», «Про місцеве самоврядування в Україні», указами і розпорядженнями Президента України, постановами Кабінету Міністрів України, наказами комітету, розпорядженнями міського голови та наказами управління ОКСМП ЮМР, іншими актами законодавства в галузі освіти.
1.5. Методкабінет підпорядковується засновнику з усіх питань діяльності, а в частині науково-методичного забезпечення системи загальної середньої та дошкільної освіти – Одеському обласному інституту удосконалення вчителів.
1.6. Методкабінет не є юридичною особою, а є структурним підрозділом відділу освіти управління освіти, культури, спорту та молодіжної політики Южненської міської ради.
1.7. Створення, припинення діяльності, реорганізація та ліквідація методкабінету здійснюється у встановленому чинним законодавством порядку.
ІІ. Мета, основні принципи та функції діяльності методкабінету
2.1. Метою діяльності методкабінету є науково-методичне забезпечення системи загальної середньої та дошкільної освіти, організація науково-методичної роботи, підвищення кваліфікації, професійного рівня педагогічних працівників загальноосвітніх, дошкільних і позашкільних навчальних закладів (далі – навчальні заклади) і розвиток їхньої творчої ініціативи у між курсовий період.
2.2. Організація діяльності методкабінету ґрунтується на принципах, визначених статтею 6 Закону України «Про освіту», зокрема:
- Демократизму і гуманізму;
- Рівності умов для кожного педагогічного працівника щодо повної реалізації цього духовного, творчого та інтелектуального потенціалу;
- Безперервності фахового вдосконалення;
- Науковості, гнучкості і прогностичності науково-методичної роботи з педагогічними кадрами;
- Незалежності від політичних партій, громадських і релігійних організацій.
2.3. Функції методкабінету:
2.3.1. Цільові:
- Прогностична – враховує перспективи розвитку освітньої галузі і спрямована на використання в педагогічній практиці сучасних наукових психолого-педагогічних досягнень та інноваційних технологій;
- Компенсаторна – передбачає надання педагогічним працівникам інформації, яка не була отримана ними під час здобуття вищої педагогічної освіти;
- Інформаційно-коригувальна – спрямована на корекцію й оновлення інформації, яка постійно змінюється у результаті розвитку науки та впровадження інформаційно-комунікаційних технологій.
2.3.2. Організаційні:
- Трансформаційна – відбір і методичне опрацювання сучасних наукових досягнень у галузі освіти та надання рекомендацій щодо їх трансформування в педагогічну практику навчальних закладів;
- Діагностична – систематичний моніторинг навчально-виховного процесу, рівня знань, умінь і навичок учнів у навчальних закладах, їх навчальних досягнень і вихованості, а також професійного рівня педагогічних працівників;
- Моделююча – моделювання змісту, форм і методів підвищення фахової кваліфікації педагогічних працівників;
- Інформаційно-аналітична – вивчення й узагальнення перспективного педагогічного досвіду для його застосування у навчально-виховному процесі та удосконалення професійного рівня педагогічних кадрів;
- Організаційно-координувальна – координація діяльності циклових методичних комісій (об’єднань) міста, навчальних закладів;
- Соціальна – створення належного психологічного клімату, вивчення і розв’язання конфліктних ситуацій у педагогічних колективах навчальних закладів.
ІІІ. Основні напрями і завдання діяльності методкабінету
3.1. Діяльність методкабінету здійснюється за такими основними напрямами:
- Науково-методичне забезпечення системи дошкільної та загальної середньої освіти;
- Трансформування наукових ідей у педагогічну практику, науково методична підтримка інноваційної діяльності в освітній галузі, наукові пошуки та експериментальна робота, яку проводять педагогічні працівники закладів міста;
- Інформаційно-методичний супровід навчальних закладів і педагогічних працівників;
- Консультування педагогічних працівників з проблем сучасного розвитку освіти, організації навчально-виховного процесу, досягнень психолого-педагогічних наук.
3.2. Основними завданнями діяльності методкабінету є:
3.2.1. Створення умов розвитку педагогічної майстерності, творчої ініціативи педагогічних працівників, удосконалення форм і методів підвищення їх кваліфікації, в тому числі з використанням дистанційних форм навчанні;
3.2.2. Координація діяльності методичних кабінетів при навчальних закладах, циклових методичних комісій (об’єднань) і предметних методичних комісій (об’єднань) при навчальних закладах;
3.2.3. Моніторинг якості загальної середньої освіти, рівня навчальних досягнень учнів, у тому числі тих, що навчаються за альтернативними підручниками і навчальними посібниками, їх відповідності Державному стандарту початкової загальної освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 р. № 1717 (далі – державний стандарт початкової загальної освіти), та Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 р. № 24 ( далі – Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти); моніторинг умов забезпечення психічного та фізичного стану учнів навчальних закладів;
3.2.4. Моніторинг стану психічного і фізичного розвитку дітей дошкільного віку, набуття ними життєвого досвіду та вироблення вмінь і навичок, необхідних для подальшого навчання; стану організації педагогічного процесу і науково-методичної роботи в цих закладах;
3.2.5. Здійснення організації апробації та моніторингових досліджень навчально-методичного забезпечення дошкільної освіти, підручників, навчальних посібників та іншої навчальної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів;
3.2.6. Патронаж навчальних закладів, які мають статус експериментальних майданчиків, і надання їм науково-методичної допомоги;
3.2.7. Вивчення потреб і надання практичної допомоги молодим спеціалістам та іншим педагогічним працівникам, у тому числі в період підготовки їх до атестації; участь у роботі атестаційних комісій, надання на звернення відділу освіти (управління ОКСМП ЮМР) оцінки якості навчально-виховної роботи педагогічних працівників, що атестуються;
3.2.8. Організація і науково-методичне забезпечення роботи з резервом керівних кадрів закладів освіти міста;
3.2.9. Впровадження сучасних освітніх систем і технологій, інтерактивних методів організації навчання і виховання;
3.2.10. Проведення І етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року», інших фахових конкурсів і змагань педагогічних працівників; надання переможцям допомоги щодо підготовки їх до участі в наступних етапах змагань;
3.2.11. Взаємодія з учнівськими товариствами; участь у проведенні олімпіад з базових дисциплін, конкурсів-захистів науково дослідницьких робіт, турнірів тощо; організація підготовки команд та окремих учнів до участі їх у наступних етапах змагань;
3.2.12. Організація інформаційно-комунікаційного обслуговування та використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховному процесі та діяльності навчальних закладів;
3.2.13. Вивчення, узагальнення та впровадження в педагогічну практику досвіду використання інноваційних технологій і сучасних форм організації навчально-виховного процесу;
3.2.14. Формування електронної бази даних щодо перспективного педагогічного досвіду та інноваційної діяльності педагогічних колективів і окремих працівників, створення сучасних науково-методичних матеріалів, фондів навчальної, довідкової, методичної, психолого-педагогічної, наукової, науково-популярної, художньої та іншої літератури і періодичних педагогічних видань;
3.2.15. Проведення масових заходів, спрямованих на поширення інформації щодо дослідно-експериментальної, науково-пошукової роботи та інноваційної діяльності навчальних закладів і окремих педагогічних працівників;
3.2.16. Висвітлення в засобах масової інформації інноваційної діяльності педагогічних колективів та окремих педагогічних працівників і проблем розвитку освіти в місті.
3.3. Методкабінет у процесі реалізації покладених на нього завдань взаємодіє з обласним центром практичної психології і соціальної роботи; психолого-медико-педагогічною консультацією, Одеським обласним інститутом удосконалення вчителів, вищими навчальними закладами, творчими спілками, громадськими установами та організаціями тощо.
3.4. Колегіальним органом керівництва методкабінетом є науково-методична рада.
IV. Кадрове забезпечення методкабінету
4.1. В штаті методкабінету є такі посади:
- завідувач;
- методист з дошкільної освіти, з початкової освіти, з бібліотечного фонду;
- методист з навчальних дисциплін, у тому числі: з мов і літератур ( української мови та літератури; іноземних мов; зарубіжної літератури; російської мови), з суспільствознавства (історії, правознавства); з математики, інформатики і природознавства (фізики, біології, хімії, географії, економіки);
- методист з виховної роботи, позашкільної освіти, з технологій (трудового навчання, креслення), з естетичної культури; естетики;
- методист психологічної служби, основ здоров’я і фізичної культури, курсу «Захист Вітчизни»;
- секретар-друкарка;
- прибиральниця.
Відповідно до Державного стандарту початкової загальної середньої освіти, до Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр), затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08.12.2008 року №1119, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2008 року за №31239/15930, за наявності фінансово-матеріальних можливостей у штатному розписі міського методичного кабінету можуть бути виокремленні посади методистів освітніх галузей і введені в розпис окремі посади методистів з певного предмета. Можуть також передбачатися посади методистів з позашкільної освіти, колекційної роботи (логопеди, дефектологи), працівників обслуговуючого персоналу.
4.2. Напрями і зміст діяльності методистів та інших працівників методкабінету визначаються посадовими інструкціями та функціональними обов’язками залежно від їхньої освіти, кваліфікації та наявних штатних одиниць.
4.3. При методкабінеті може створюватись бібліотека (медіатека).
4.4. У складі методкабінету можуть створюватися відділи, лабораторії, центри, сектори та інші структурні підрозділи.
4.5. Методкабінет очолює завідувач, який призначається на посаду та звільняється з посади начальником управління освіти, культури, спорту та молодіжної політики Южненської міської ради за погодженням з Одеським обласним інститутом удосконалення вчителів.
4.5.1. Завідувач:
- здійснює загальне керівництво діяльність методкабінету, готує план роботи, погоджує і затверджує його в установленому порядку;
- готує та надає на затвердження управління ОКСМП ЮМР структуру методкабінету, посадові інструкції та функціональні обов’язки його працівників;
- представляє інтереси методкабінету у відносинах з відділом освіти управління ОКСМП ЮМР, Одеським обласним інститутом удосконалення вчителів, юридичними та фізичними особами;
- вносить пропозиції засновнику стосовно чисельності та фонду оплати праці працівників;
- готує в межах компетенції проекти наказів та забезпечує контроль за їх виконанням;
- узгоджує прийом на роботу і звільнення з роботи працівників методкабінету;
- складає і виконує кошторис, договори;
- вносить пропозиції щодо заохочення працівників методкабінету і накладення на них дисциплінарних стягнень;
- звітує перед відділом освіти, управлянням ОКСМП ЮМР та Одеським обласним інститутом удосконалення вчителів про результати діяльності методкабінету.
4.5.2. Завідувач є членом колегії управління ОКСМП ЮМР.
4.5.3. Завідувач може мати заступника, який призначається та звільняється з посади начальником управління ОКСМП ЮМР.
4.6. Працівникам методкабінету встановлюється заробітна плата згідно з тарифними розрядами посад Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 р. № 1298, відповідно до чинного законодавства.
V. Матеріально-технічне та фінансове забезпечення методкабінету
5.1. Матеріально-технічне забезпечення методкабінету здійснюється засновником, який забезпечує його необхідними будівлями, обладнанням, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування тощо.
5.2. Фінансування методкабінету здійснюється засновником за рахунок коштів місцевого бюджету, а також з інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
VI. Міжнародне співробітництво методкабінету
6. Методкабінет за наявності належної матеріально-технічної та соціально-культурної бази, фінансових коштів може:
6.1. організовувати та проводити міжнародні науково-методичні семінари, конференції, практикуми, наради, виставки тощо, здійснювати обмін і взаємне стажування працівників, брати участь у міжнародних науково-методичних заходах;
6.2. реалізовувати спільні програми і проекти, установлювати зв’язки з партнерами за кордоном, співпрацювати з міжнародними освітніми організаціями, закладами освіти, науковими установами зарубіжних країн у встановленому чинним законодавством порядку.
Секретар ради Д.В. Любівий